lördag 14 mars 2009

Fredagsöl

Hade jag idag på jobbet. Vi var fem som var med, två av dem drack lättöl, av 14 anställda. Man kan ju bara ana gruppkänslan...
Hur som helst gjorde jag en god canapé idag som är värd att nämna tycker jag.
Misohalstrad tonfiskkub med soya- och ingefärssås.

300 gram tonfisk.
Jag tog ett tonfiskblock vi köper från vår fiskgrossist, annars funkar det med en rätt fet skiva från närmsta fiskmånglare du litar på.
Nån matsked misopasta och lika mycket matolja att gegga in tonfisken en timme i kylen med.
Ställ en stekpanna på fyran under tiden du gör nästa sak.
Mixa japansk soya och (kokt) jasminris till en ketchupliknande konsistens, smaka av med juicen från nyriven ingefära och kallpressad rapsolja, alternativt valnötsolja.
Halstra tonfisken i den redan skitvarma pannan 20 sekunder per sida, lägg den på en tallrik och ställ den i snön.
Eftersom tonfisken kommer bli kall på två röda hinner du bara plocka lite dilltoppar, men det är gott och väl tillräckligt med grönt för den här lilla gobiten.
Skär snygga kuber av tonfisken och trä på spett, spritsa lite av soya-ingefärsketchupen på och garnera supafresh med dill.
Bild kommer imorrn om jag hittar kabeln.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,
blog comments powered by Disqus