lördag 7 februari 2009

TV-licensen

Jaha, det var ju inte någon nyhet att de hittar på en idé om hur man får alla att betala tv-licensen. Vi skickar en räkning till alla med ett internetabonnemang.

Guess what? Jag har bara mitt abonnemang för att bjucka mina fildelande grannar på gratis uppkoppling, häpp.

Att SVT sedan lägger upp material på youtube, då når de ju folk utanför landets gränser. Man kan till och med kräva in pengar från utlandsboende svenskar, det är ju bara att begära ut ip-adresser.
Radiotjänst kanske kan få någon lojal politiker, som anser att vi måste tillhandahålla statlig television som är tillgänglig för alla och envar, att lobba lite i EU-parlamentet för en ny skatt för alla européer. Jag menar, ska en tysk eller en grek få se på vår statliga tv utan att betala för sig?
Okej, för att sluta spy galla så ska jag försöka komma med en konstruktiv lösning;
Hela tv-nätet i Svea rike är idag digitalt. Med andra ord kan man bestämma vem som ska få se på vad med hjälp av ett litet kort och en liten låda. Vill man se svensk tv så skaffar man ett abonnemang hos Radiotjänst och får ett kundnummer, med det kan man logga in på svt.se och se vad fan man vill.

Men att tänka ut lösningar är ju inte deras problem, deras problem är ju alla som inte betalar för det de inte vill se.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,
blog comments powered by Disqus